Amerikanska utrikesdepartementet har tagit hjälp av studenter för att hitta nya innovativa metoder i kampen mot Daesh propaganda. Studentlag från olika skolor tävlar om att hitta på de mest kreativa och effektiva lösningarna för att med hjälp av den senaste annonseringstekniken nå fram till rätt målgrupper och skapa de önskade effekterna. Förhoppningen är att budskapet om att extremism ”inte är coolt” ska få spridning på bred front och tvinga tillbaka våldsivrarna från internet. Vice News har skrivit en lång artikel med flera exempel på vilka metoder studerna kommit på, och som du kan läsa här.
Under veckan publicerade också Svenska Dagbladet en debattartikel under rubriken ”Det går att ge motbilder till propaganda”. Även denna bygger på en studentuppsats, den här gången från Försvarshögskolan, och visar hur särskilt utsatta målgrupper kan nås och påverkas via sociala mediers inbyggda annonseringssystem. Den visar också hur denna funktionalitet kan användas för att uppskatta t.ex. hur många sympatisörer en viss ideologi har, hur demografin ser ut, var de finns samt andra saker som förenar dessa grupper, eller som länkar olika grupper till varandra.
I båda dessa exempel finns läxor för Sveriges arbete mot våldsbejakande extremism och för återupprättandet av det psykologiska försvaret.